همراه معلم

همراه معلمان عزیز مقطع ابتدایی در زمینه های آموزشی و تربیتی

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

با اوقات فراغت کودکانمان چه کنیم؟

با اوقات فراغت کودکانمان چه کنیم؟



  Image result for ‫اوقات فراغت کودکان‬‎

 اوقات فراغت زمانی است که کودک باید آزادانه به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازد. تنظیم زمان و فراهم کردن اوقات فراغت برای کودکان به‌عهده بزرگسالان است.
با اوقات فراغت کودکانمان چه کنیم؟
اوقات فراغت زمانی است که کودک باید آزادانه به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازد. تنظیم زمان و فراهم کردن اوقات فراغت برای کودکان به‌عهده بزرگسالان است.
همه ما فصل تابستان را فصل تعطیلی مدارس می دانیم در حالیکه امام خمینی (ره) با یک جمله کوتاه اما زیبا به تعطیلی مدارس معنا بخشیده و فرموده:« مدارس تعطیل می شود اما تعلیم و تربیت هرگز تعطیل نمی شود.» با تکیه بر این کلام پرمعنا باید برای ایام تابستان کودکانمان برنامه ریزی صحیح و درست داشته باشیم.
* کودکان برای رشد خود به تحرک و بازی نیاز دارند. تحرک رمز سلامت کودکان است. بازی‌های پرتحرک سبب تخلیه هیجانی و در نتیجه آرامش کودکان می‌شود.
* جهت پر کردن اوقات فراغت بچه ها نباید آنها را با اصرار به کلاس فرستاد، بلکه می‌توان از خودشان پرسید که چه چیزی خستگیشان را برطرف می‌کند و آنها را به سمت کارهای مورد علاقه‌شان سوق می‌دهد.
* اوقات فراغت به نظر بعضی از والدین و مسئولان چیزی زاید‏‎ ‎است‎ .‎طبیعی است که اگر برای اوقات فراغت بچه‌ها هدف‌گذاری نشود، به طور حتم این اوقات زاید به نظر می‌رسد و والدین روزشماری می‌کنند که تابستان هرچه زودتر‎ ‎به پایان برسد‎.‎
* یکی از روش هایی که می‌تواند اوقات فراغت افراد جامعه را زیر پوشش قرار داده و بسیاری از ضعف ها و کمبودهای جسمانی و روانی را رفع و درمان کند، ورزش و تفریحات سالم است.
* تربیت بدنی و ورزش گذشته از جبران ضعف ها و حفظ تندرستی افراد، آنان را برای زندگی، تلاش و اهداف مشترک آماده می‌سازد. این امر در ایجاد هماهنگی حرکت مشارکت نموده و به پیشگیری و تنظیم اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.‏
* پرداختن به فعالیت بدنی هدایت شده می‌تواند باعث پرورش سایر رفتارهای بهداشتی مثل پرهیز از سیگار، مواد مخدر و رفتارهای خشونت‌بار گردد و نیز کودکانی که فعالیت بدنی بیشتری دارند نتایج تحصیلی بالاتری نیز کسب کرده‌اند.
چند راهکارخوب برای ثمر بخشی ایام فراغت تابستان:
1. قبل از هر چیز تلاشتان بر آن باشد که تابستان ایامی خوش و به یادماندنی برای فرزندانتان باشد.
2. طوری برنامه ریزی کنید که حداقل یک یا دو سفر کوتاه مدت با کودکانتان داشته باشید.
3. از فرزندانتان نظرخواهی کنید که در ایام تابستان چه کلاسها و دوره های آموزشی را دوست دارد طی کند.
4. سعی کنید شرکت و گذراندن کلاسها و دوره های آموزشی تابستانه برای کودکانتان لذت بخش و همراه با اشتیاق باشد. به والدین توصیه می گردد هیچگاه نام دوره های تابستانه را کلاس نگذارید، بهتر است آنها را فعالیتهای تابستانه یا اردوهای یادگیری و... بگذارید.
5. توصیه می گردد هر فعالیت ورزشی را که فرزندتان دوست دارد، انجام دهد. اگر در روستاها زندگی می کنید نقش بازیهای محلی و سنتی را در تخلیه و تعادل انرژی زاید کودکتان از یاد نبرید.
6. اگر کودکانتان در ایام تابستان به یک فعالیت هنری و شغلی پرداخته است به منظور تقویت انگیزه و استمرار در فعالیت سعی کنید محصولات فعالیت او را بخرید و به افراد فامیل نزدیک هم توصیه کنید که این کار را بکنند.
7. طوری محیط و موقعیت را برای کودکانتان آماده نمائید که کتابهایی را که برای آنها خریداری نموده اید و تاکنون موفق به خواندن آنها نشده اند، تابستان بهترین زمان مطالعه اینگونه کتابها می باشد.
8. هرگز به علت مشکلات اقتصادی و مالی خویش، فرزندانتان را (به ویژه کودکان زیر 12 سال) را به منظور حرفه آموزی در کارخانجات و کارگاههای غیر بهداشتی نگمارید و یا آنها را به کارهای سخت وادار نکنید چرا که زیانش بیشتر از مقدار درآمد حاصل از این نوع کارها می باشد.
9. به والدین توصیه می شود که به منظور آشنایی کودکان با انواع مشاغل و یادگیری غیرمستقیم آداب فروشندگی یا همکاری و تعامل در محیط کار هر چند مدت فرزندانتان را به محل کار ببرید البته در این مورد حفظ موارد امنیتی و بهداشتی و اخلاقی باید مورد توجه قرار گیرد.
10. اولیاء این مسئله را مدنظر بگیرند به فرزندان بیاموزند به جای اینکه وقت خود را به تماشای زیاد رایانه و تلویزیون بگذرانند که هم ضرر جسمی دارد و هم ضرر روحی، در انجام کارهای منزل و بیرون از آن مشارکت داشته باشند که می تواند حس مسئولیت پذیری را در آنها تقویت کند.
در پایان لازم به ذکر است که پدر و مادر و مربیان الگوهای اصلی یادگیری کودکان به‌ شمار می ‌روند اگر آنان در خانواده و مراکز آموزشی فعالیت‌های مناسبی برای اوقاعت فراغت خود داشته باشند کودکان نیز از آن ها می‌آموزند پس الگوی شایسته‌ای برای آنان باشیم.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بهروز خزایی

رازهای موفقیت

شکستن سنگ به ضربات مکرر چکش نیازمند است،
و نابود کردن افکار منفی به تکرار باورهای مثبت.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بهروز خزایی

تصاویر ماه رمضان4


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بهروز خزایی

تصاویر ماه رمضان1


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بهروز خزایی

بز خری می کنی'.



روزی بود و روزگاری بود یک روز ملانصرالدین تصمیم گرفت گاوش را به بازار ببرد و بفروشد پیش از رفتن به بازار آب و ‏علف خوبی به گاوش داد و آن را به بازار برد . یکی از آدم های بد کار وقتی دید ملانصرالدین گاوش را به بازار آورده تا ‏بفروشد فکر شیطانی به ذهنش رسید و نقشه ای کشید که سر بیچاره کلاه بگذارد او با عجله به سراغ دوستانش رفت و نقشه ‏اش را با آن ها در میان گذاشت و طبق نقشه یکی یکی به طرف ملا نصرالدین رفتند .‏
اوّلی گفت: عمو جان این بز را چند می فروشی؟ ملانصرالدین گفت: این حیوان گاو است و بز                                                                                                                     نیست. مرد گفت: گاو است؟ به ‏حق چیزهای نشنیده! مردم بز را به بازار می آورند تا به اسم گاو بفروشند. ملاّ داشت عصبانی می شد که مرد حیله گر راهش ‏را گرفت و رفت .‏
دوّمی آمد و گفت : ملاّ جان بزت را چند می فروشی ملّا از کوره در رفت و گفت : مگر کوری و نمی بینی که این گاو است نه ‏بز؟ ، مرد حیله گر گفت: (چرا عصبانی می شوی؟ بزت را برای خودت نگه دار و نفروش)‏
چند لحظه بعد سومّی آمد و گفت: «ببینم آقا این حیوان قیمتش چند است» ملا گفت: «ده سکه»خریدار گفت: ده سکه؟ مگر می ‏خواهی گاو بفروشی که ده سکه قیمت گذاشتی این بز دو سکه هم نمی ارزد
ملا باز هم عصبانی شد و گفت: گاو؟ پس چی که گاو می فروشم
خریدار گفت : دروغ به این بزرگی! مگر مردم نادان هستند که پول گاو بدهند و بز بخرند.‏
ملاّ نگاهی به گاوش انداخت کمی چشم هایش را مالید و با خود گفت : «نکند من دارم اشتباه می کنم و این حیوان واقعاً بز است ‏نه گاو» خریدار چهارمی سر رسید و با لبخند آرامش گفت : ببخشید آقا! آیا این بز شما شیر هم می دهد؟ مّلا که شک در دلش ‏بود گفت : «نه آقا ، بز است ، به درد این می خورد که زمین را شخم بزند» خریدار گفت: «خوب حالا این بزت را چند می ‏فروشی تا با آن زمینم را شخم بزنم» ملا با خود گفت: «حتماً من اشتباه می کنم مردی به این محترمی هم حرف سه نفر قبلی ‏را تکرار می کند» معامله انجام شد . ملا گاوش را که دیگر مطمئن بود ، بز است به دو سکه فروخت و به خانه اش برگشت
دزدها هم با خیال راحت گاو را به آن طرف بازار بردند و با خیال راحت فروختند از آن به بعد وقتی خریداری بخواهد هر ‏جنسی را به قیمت کمتری بخرد می گویند :'بز خری می کنی'.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بهروز خزایی

کودکان در یادگیری قوی ترند یا بزرگسالان؟

کودکان در یادگیری قوی ترند یا بزرگسالان؟

یک باور عامه وجود دارد که قدرت یادگیری بچه ها از بزرگسالان قوی تر است و این جمله چند وقتی دغدغه شخصی من شد و مطالعات و مشاهدات خود را روی آن متمرکز نمودم.

امروز به این نتیجه رسیده ام که میل به یادگیری در کودکان به شدت قویتر است، چون آن ها می دانند که نمی دانند و خیلی دوست دارند که بدانند. چون شناخت برای آن ها توانمندی و قدرت به همراه می آورد ولی قدرت یادگیری آن ها کمتر است، چون زمانی که می خواهند چیزی را بیاموزند شما برای آموختن به آن ها کمتر می توانید به مثال، بیان تجربه و یا سایر ابزارهای آموزشی متوسل شوید بنابراین آموزش زمانبر می شود.

اما در بزرگسالان به علت وجود تجارب گسترده، آموزش راحت تر اتفاق می افتد پس قدرت یادگیری بالایی دارند ولی در بزرگسالان به علت وجود تجارب گذشته و از همه مهمتر موفقیت ها و شکست های جدی باعث می شود میل به یادگیری در آن ها افت کند و احساس کنند می دانند و نیازی به دانستن جدید هم ندارند و از سوی دیگر برخی از بزرگ تر ها یادگیری را نوعی ننگ می دانند چون فکر می کنند ندانستن نوعی افت شخصیت است.

بنابرمفروضات بالا به این جمع بندی رسیدم که ؛
قدرت یادگیری در بزرگسالان بیشتر و میل به یادگیری در کودکان قوی تر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بهروز خزایی

خوردن صبحانه بچه ها

برای ترغیب فرزندتان به خوردن صبحانه در کنار او صبحانه میل کنید. فرزند با مشاهده شما که در حال خوردن صبحانه هستید، گرایش  به صبحانه خوردن پیدا کرده و اهمیت صبحانه را در میابد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بهروز خزایی

خدایا...

💙🍃🦋
🍃🍁
🦋
خدایا...

💚یادم بده آنقدر مشغول عیب‌های خودم باشم که عیب های دیگران رانبینم...

💛یادم بده اگر کسی را بد دیدم قضاوتش نکنم، درکش کنم...

💚یادم بده بدی دیدم "ببخشم" ولی بدی نکنم! چرا که نمیدانم بخشیده میشوم یا نه...

💛یادم بده اگر دلم شکست نفرین نکنم، دعا کنم، نتوانستم سکوت کنم...

💚یادم بده اگر سخت بگیرم "سخت میبینم"...

💛یادم بده به قضاوت کسی ننشینم چرا که در تاریکی همه شبیه هم هستیم...

💚یادم بده چشمانم را روی بدی‌ها و تلخی‌ها ببندم چرا که چشمان زیبا، بی‌شک زیبا می بینند...
   l

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بهروز خزایی