همراه معلم

همراه معلمان عزیز مقطع ابتدایی در زمینه های آموزشی و تربیتی

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

20 جمله‌ای که هرگز از افراد موفق نمی‌شنوید

20 جمله‌ای که هرگز از افراد موفق نمی‌شنوید

حتما این سؤال برای شما هم پیش آمده که چه چیزی افراد موفق را از بقیه متمایز می‎کند؟ در حالی که بسیاری از افراد مدام شکایت می‌کنند و اجازه می‌دهند افکار منفی در ذهنشان لانه کند، ساختار فکری افراد موفق بسیار تزلزل‌ناپذیر است؛ این دسته از افراد هیچگاه اجازه نمی‌دهند ذهنیات منفی بر آنها غلبه کند. اگر دقت کنید این تفکرات منفی است که شما را عقب نگه می‌دارد. بنابراین قدم اول در مسیر موفقیت این است که این افکار منفی ذهنتان را بشناسید.
 
جملاتی که در زیر به آنها اشاره شده حرف‌هایی است که کارآفرینان و افراد موفق هرگز بر زبان نمی‌آورند.
 
1. من آنقدرها خوب نیستم
 
برخلاف اکثر افراد که معمولاً اعتماد به نفس ندارند، انسان‌های موفق همواره به خود تلقین می‌کنند که به خود اعتماد دارند و همیشه از این تفکر که "آنقدرها خوب نیستند" فاصله می‌گیرند و مشتاقانه به سمت هدف حرکت می‌کنند.
 
2. من وقت ندارم
 
هر کسی در طول روز مقداری زمان اضافه دارد اما آدم‌های موفق همان مقدار وقت را به کارهایی اختصاص می‌دهند که مهمتر است و آنها را به موفقیت نزدیکتر می‌کند.
 
3. سعی‌ام را می‌کنم
 
وقتی این جمله را به کار می‌برید یعنی از قبل اعتراف می‌کنید که نمی‌توانید. افراد موفق فقط تلاش نمی‌کنند. آنها انجام می‌دهند. برای همین موفق هستند.
 
4. به من مربوط نیست (یا این مشکل من نیست)
 
کارآفرینان موفق هرگز از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمی‌کنند. آنها هوشیارانه وظایف را به سایرین می‌سپارند اما هرگز نمی‌گویند "ابن به من مربوط نیست". وقتی شما یک مدیر یا یک رهبر موفق باشی همه چیز به شما مربوط می‌شود.
 
5. این شدنی نیست
 
کارآفرینان موفق رویاپردازان خوبی هستند. وقتی چیزی غیرممکن به نظر می‌رسد آنها با عینک خوشبینی نگاه می‌کنند و حتما راه حلی برای آن پیدا می‌کنند.
 
6. من تسلیمم
 
حتی اگر در انجام کاری شکست بخورند، از آن به‌عنوان تجربه و درسی برای آینده استفاده می‌کنند.
 
7. این عادلانه نیست
 
موفقیت در کسب و کار هیچ ربطی به عدالت و انصاف ندارد. وقتی سخت تلاش کنید موقعیت و فرصت خودبه خود ایجاد می‌شود.
 
8. آیا من می‌توانم؟
 
مدیران و کارآفرینان موفق هیچ‌گاه از الفاظ ضعیف استفاده نمی‌کنند. آنها همیشه با قاطعیت می‌گویند "من می‌توانم" "من خواهم توانست".
 
9. این همیشه همینطوری انجام می‌شود
 
خلاقیت و ابتکار یکی از رموز موفقیت کارآفرینان است. شما هیچ‌گاه نمی‌توانید فرد موفقی باشید اگر به یک قالب تکراری و کلیشه‌ای بچسبید و هیچ خلاقیتی از خود نشان ندهید.
 
10. متأسفم (در مواقعی که نیازی به عذرخواهی نیست)
 
افراد موفق وقتی مشغول کار هستند و سرشان شلوغ است عذرخواهی نمی‌کنند. آنها وقتی بلند صحبت می‌کنند و ایده‌ها و نظراتشان به با دیگران مطرح می‌کنند عذرخواهی نمی‌کنند. و عذرخواهی نمی‌کنند وقتی درباره کارشان با هیجان حرف می‌زنند.
 
11. من راه دیگری ندارم
 
 برای آدم‌های موفق همیشه یک راهی هست. آنها به جای تسلیم شدن و دست از کار کشیدن هر کاری می‌کنند تا یک راهی برای مشکلات‌شان پیدا کنند.
 
12. خیلی سخت است!
 
البته که سخت است. برای همین است که درصد کمی از افراد به موفقیت دست می‌یابند. اگر نگران چالش‌های موجود بر سر راهتان هستید هرگز موفق نخواهید شد.
 
13. به کمک نیاز ندارم
 
افراد موفق با سایرین ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. آنها تلاش می‌کنند شبکه قدرتمندی از مشاوران، راهنماها، شرکا و کارمندان استراتژیک را در اختیار بگیرند تا آنها را به هدفشان نزدیک‌تر کنند.
 
14. خودم انجام دادم
 
مدیر موفق مدیری است که از زحمات و همکاری افرادی که برایش کار می‌کنند قدردانی و سپاسگزاری کند. این کار باعث اعتبار آنها در بین سایرین و در نتیجه پیشبرد بهتر کارها می‌شود.
 
15. اگر/ممکن است/ شاید
 
اگر/ممکن است/ شاید، زیان شک و تردید است. آدم‌ها موفق حتی اگر اطمینان نداشته باشند در مواجهه با چالش‌ها به دنبای آن می‌گردند.
 
16. خیلی زود است (یا خیلی دیر است)
 
تجربه ثابت کرده که افراد موفق صبح زود بلند می‌شوند و تا دیروقت بیدارند. آنها به جای بهانه آوردن از تمام لحظات‌شان بهترین استفاده را می‌برند.
 
17. نظری ندارم
 
کارآفرینان موفق خلاق و نوآور هستند. از ایده‌های جدید که در طول روز و در مواجهه با مشکلات می‌گیرند استقبال می‌کنند. آنها همچنین می‌دانند کدام ایده‌ها را گزینش کنند که در اولویت باشد تا حداکثر استفاده را از زمان و انرژی‌شان ببرند.
 
18. من می‌ترسم
 
زبان ترس زبان محدودیت است. انسان‌های موفق نیز ممکن است گاهی اوقات مضطرب و نگران باشند. اما موفق‌ترین‌ها کسانی هستند که هرگز نمی‌گویند "من می‌ترسم".
 
 19. من وقت مطالعه ندارم
 
باهوش‌ترین و موفق‌ترین افراد به مطالعه و کتابخوانی حریص هستند. آنها ارزش کتابهای خوب را می‌دانند و با وجود مشغله کاری همیشه وقتی را به مطالعه اختصاص می‌دهند. از همین الآن مطالعه را شروع منید.
 
20. اصلاً وقت استراحت ندارم
 
گرچه در طول هفته یک یا دو روز به عنوان روز تعطیل و اوقات فراغت تعیین شده اما کارآفرین موفق و باهوش کسی است که دوست ندارد وقتش را به استراحت کردن و رسیدگی به خود اختصاص دهد. او حتی سعی می‌کند از تعطیلات هم برای کسب و کار بیشترین استفاده را ببرد.
 
باز هم یادآوری می‌شود برای اینکه فرد موفقی باشید باید افکار منفی را دور بریزید. اولین قدم برای موفقیت مثبت اندیشیدن است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بهروز خزایی

بیش فعالی

بیش فعالی



وقتی که پرتحرکی و کم توجهی دانش آموز در محیط مدرسه و کلاس درس باعث اخلال در آموزش و کاهش عملکرد یادگیری او می‌شود، مسئولین مدرسه باید در این زمینه تلاش و اقداماتی را بعمل آورند. تا مشکل این کودکان برطرف و یا به حداقل میزان خود برسد. از جمله این اقدامات عبارتند از: ‏

‏۱ـ واگذار کردن پاره‌ای از وظایف و مسئولیت‌ها به دانش‌آموز، که البته این کار باید با حفظ مراقبت صورت گیرد.‏

‏۲ـ تغییر دادن محل نشستن دانش‌آموز در کلاس٫‏

‏۳ـ مطالب درسی و محتوای آموزشی به ساده ترین روش ارائه شود و محیط کلاس برای دانش‌آموز به صورت جذاب و جالب در آید. ‏

‏۴ـ بررسی علل عدم توجه دانش‌آموز به درس، که باید مشخص شود، که علت عدم توجه او چیست. مثلاً می‌تواند مشکل خانوادگی، گرسنگی، صحبت با دوستان و… باشد.‏

‏۵ـ مدرسه باید مرتباً با خانواده دانش‌آموز ارتباط داشته باشد، تا بتواند مشکل او را به نحوی حل نماید.‏

l
‏۶ـ ارجاع دانش‌آموز به مراکز مشاوره و افراد متخصص جهت درمان و یا کاهش مشکلات او.‏

‏۷ـ تقویت رفتارهای مثبت کودک، بخصوص هنگامیکه توجه و تمرکز می‌کند.‏

‏۸ ـ ارائه آموزشها و مهارتهای لازم به کودک جهت جلب توجه او.‏

‏۹ـ این کودکان از پرسش کردن می‌هراسند، باید آنها را تشویق کرد، که چنانچه مطلبی برای آنها مبهم است، سئوال کنند.‏

‏۱۰ـ این کودکان به کمک مداوم و دراز مدت نیاز دارند و معلم باید به این نکته آگاهی داشته باشد.‏

‏۱۱ـ باید در نظر داشت که این کودکان وقت بیشتری برای انجام تکالیف خود نیاز دارند.‏

‏۱۲ـ باید به کودک فقط یک تکلیف داده شود. وقتی انجام پذیرفت، تکلیف بعدی داده شود.

۱۳ـ تکلیف باید در حدود توانایی کودک باشد.‏
l
‏۱۴ـ این کودکان در گروه‌های کوچک کارکرد بهتری دارند.‏

‏۱۵ـ این کودکان نیاز به حرکت دارند و نمی‌توانند برای مدت طولانی بنشینند.‏

‏۱۶ـ این کودکان باید از قبل آمادگی برنامه جدید را داشته باشند.‏

‏۱۷ـ در تدریس به این کودکان باید از تمام حواس مانند بینایی، شنوایی و.. استفاده شود. مثلاً کودک باید کلمه را بشنود، ببیند و بنویسد.‏

‏۱۸ـ وظایفی از قبیل تدریس به کودکان کوچکتر، نمره دادن به اوراق، رفتن به دفتر آموزشگا ه و غیره به این کودکان اجازه حرکت می‌دهد و در ضمن به اعتماد به نفس آنها نیز کمک می‌کند.‏

‏۱۹ـ از سرزنش کردن کودک بویژه در برابر دیگران باید خودداری بعمل آید.‏

‏۲۰ـ خط کشیدن زیر مطالب مهم به یادگیری و حافظه این کودکان کمک می‌کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بهروز خزایی

‌آیا پنیر، بچه را خنگ می‌کند؟

‌آیا پنیر، بچه را خنگ می‌کند؟

همه این حرف و حدیث‌ها درباره ارتباط پنیر با کاهش هوش، زیر سر ماده‌ای به نام «تیرامین» است که اگر کودکان، خیلی پنیر بخورند، در مغزشان جمع شده و باعث کندی ذهن می‌شود؛

البته بدن ما، به شرطی که مس کافی در اختیار داشته باشد، می‌تواند تیرامین را غیرفعال کند.
l
یکی از مواد غذایی که مس و فسفر دارد هم همین جناب گردو است که معمولا مصرف آن را همراه با پنیر توصیه می‌کنند.

با این حال، اگر بچه‌ها، چند بار پنیر خالی بخورند یا به هر دلیلی، دوست نداشته باشند گردو بخورند، مشکل زیادی به وجود نمی‌آید؛

به شرط این‌که منابع دیگر مس و فسفر، در برنامه غذایی روزانه‌شان وجود داشته باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بهروز خزایی

راهکار هایی برای دانش آموزانی که بسیار فراموشکارند و وسایل را در خانه و مدرسه جا می گذارند

راهکار هایی برای دانش آموزانی که بسیار فراموشکارند و وسایل را در خانه و مدرسه جا می گذارند

کودکان و نوجوانان، مستعد فراموشی اند و این رفتار آنان عللی دارد:
@
1. اختلال در تمرکز: ممکن است فرزند شما دچار بیش فعالی همراه با اختلال در تمرکز باشد

2. مشکل روحی ـ روانی: گاهی علت فراموشکاری نوجوان، مشکلات روحی ـ روانی است. مشکلات روحی مربوط به خانه، مدرسه و محله را شناسایی و مرتفع سازید.

3. مشغولیت فکری: گاهی به سبب فعالیت هایی چون اردو، مسابقه، قرار با دوستان و... حواسش پرت است. این مشکل در بزرگسالان نیز فراوان دیده می شود؛ پس مدارا کنید.

چـنـد توصیـه 

أ. مواردی را که به طور معمول فراموش می کند، بنویسید و در دید او قرار دهید.

ب. به او بیاموزید که پیش از ترک خانه، با خود بگوید: آیا چیزی را فراموش کرده ام؟
@l
ج. به او بیاموزید که قبل از ترک خانه یا مدرسه، بدن خود را از فرق سر تا نوک پا وارسی کند تا ببیند کلاه، عینک، ژاکت، کیف و.... را برداشته است یا نه.

د. او را عادت دهید که پیش از خروج از خانه یا مدرسه، وسایل داخل کیف( لوازم التحریر) خود را بررسی کند.

هـ. از او بخواهید که تکالیف مدرسه اش را در دفترچه ای بنویسد و اگر دفترچه را هم فراموش می کند، کف.دست خود بنویسد.

و. در صورت فراموشی چیزی از روی بی دقتی، اجازه دهید با پیامدهای.طبیعی رفتارش مواجه شود؛ برای مثال، اگر بارها وسیله ای از لوازم مدرسه را یادش می رود، آن را برایش نبرید.

ز. اگر به جهت فراموشکاری، چیزی را گم می کند، در یافتن آن کمکش.نکنید و او را وادارید تا قسمتی از پول شیء گمشده را از پول توجیبی اش بپردازد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
بهروز خزایی